Durf te zeggen wat je wil

Standaard

Het lezen dit hoofdstuk zette mij ontzettend aan het denken. Ik raad je aan het origineel te lezen, maar hier is mijn interpretatie/samenvatting:

Het is in een relatie onvermijdelijk dat je af en toe ergens ontevreden mee bent, bijvoorbeeld dat hij nooit bloemen voor je meeneemt. Wat je dan zou kunnen doen (en dat doen veel mensen ook) is tegen al je vriendinnen erover klagen dat hij dit nooit doet. Hij is zich ondertussen van geen kwaad bewust, want hij weet helemaal niet dat je graag bloemen wil krijgen. Misschien vindt hij bloemen wel zonde van het geld. In dat geval zou het niet in hem opkomen om uit zichzelf ooit bloemen mee te nemen. De situatie zit dan dus een beetje vast.

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon tegen hem zeggen dat je je heel gewaardeerd zou voelen door hem als hij af en toe eens een bos bloemen voor je zou kopen. Grote kans dat hij diezelfde week nog met een bos bloemen aan komt zetten, om je te laten weten dat je veel voor hem betekent en dat hij ook best iets wil doen wat in zijn ogen onzinnig is om jou blij te maken.

Een veelgehoord tegenargument is ‘ik wil dat hij het uit zichzelf doet, zo is het toch niet meer spontaan’. Als hij niet weet wat je wil kan hij het ook niet zelf bedenken. Als hij zich namelijk ook zonder bloemen gewaardeerd voelt zal hij niet zomaar bedenken dat jij heel graag bloemen wil. Dat het niet spontaan is maakt het gebaar niet minder waard.

Dat opende mijn ogen behoorlijk. Natuurlijk kan hij geen gedachten lezen en aanvoelen wat jij wil of nodig hebt. Je bewijst jezelf en je relatie een dienst door daar gewoon heel duidelijk over te zijn. De bloemen zijn misschien een beetje een oppervlakkig voorbeeld, maar het principe geldt ook in andere situaties. Verder is het, zeker met een nuchtere beta-student als vriendje, helemaal niet gek als je hem af en toe graag iets romantischer zou willen hebben.

Kijk trouwens wel uit dat je niet al te veeleisend wordt. Dit kun je voorkomen door gewoon aan te geven wat je wil en waarom, maar het niet te eisen. Om nog even op het voorbeeld door te gaan: ‘Ik zou me heel gewaardeerd voelen als je af en toe bloemen voor me zou kopen, dat is voor mij iets dat bij een relatie hoort. Je doet dat eigenlijk nooit, en soms vraag ik me daardoor af of je mij die moeite wel waard vindt’ is heel anders van toon dan ‘ik wil een keer per maand bloemen kado krijgen en als je dat niet doet dan hou je blijkbaar niet genoeg van me’. Je laat dan ruimte open voor discussie. Samen kun je dan een manier bedenken waarop jij je gewaardeerd voelt door hem en hij toch bij zichzelf kan blijven. Misschien kom je er bijvoorbeeld samen op uit dat chocola of af en toe een lief briefje of een uitgesproken complimentje ook goed is. Of misschien vindt hij bloemen ook gewoon leuk en staat er de volgende dag een bos rozen als je thuiskomt.

Geef een reactie

