beginnen met sporten – stijldansen

Standaard

Ik hou eigenlijk helemaal niet van sporten. Als kind al niet, maar dan moet je van je ouders nog op een of ander clubje. In mijn geval werd dat turnen, later basketbal, toen nog een jaartje atletiek, en toen was ik klaar met de middelbare school en het huis uit. Bij alle genoemde sporten probeerde ik er zo vaak mogelijk onderuit te komen. Eenmaal op de uni heb ik een cursus yoga geprobeerd (en afgemaakt!), een cursus klimmen (halverwege gestopt), een cursus squashen (na een les mee gestopt) en ben ik af en toe gaan bommen. Verder heb ik de afgelopen twee jaar verschillende keren geprobeerd hardlopen op te pakken, maar langer dan 2 maanden vond ik dat ook niet leuk. Meestal omdat het op een gegeven moment regende of koud was en ik niet meer naar buiten wilde. Dat is niet zo heel veel sport voor vier jaar… gemiddeld een keer per maand?

Dit collegejaar kwam de omslag. Ik bedacht november het jaar daarvoor al, geinspireerd door een rumba uit ‘so you think you can dance’, dat ik wilde leren stijldansen. Ondanks mijn gebrek aan ritmegevoel en mijn klunzigheid, waardoor ik vroeger niet eens over dansen had durven nadenken. Een danspartner was snel gevonden. We moesten vervolgens nog wel wachten tot het nieuwe cursusjaar in september weer begon, maar achteraf gezien heb ik het idee dat dat juist ook mijn motivatie om elke week te gaan heeft versterkt*. Als je alles wat je wil gelijk krijgt is de lol er snel af. Juist als je iets na bijna een jaar nog steeds wil is je motivatie veel duurzamer.

Stijldansen bleek ontzettend leuk te zijn. Het was voor mij inderdaad een uitdaging (iets met ritmegevoel), maar wel een leuke. Iets nieuws leren was ik wel gewend, op de uni doe ik de hele dag niets anders, maar iets nieuws leren met mijn onhandige lichaam was op een heel ander vlak moeilijk. Ik kwam erachter dat het zoiezo fijn is om niet de hele dag alleen maar met je hersens te werken. En dat mijn lichaam helemaal niet zo onhandig was als ik altijd dacht, ik kan namelijk wel leren dansen. En trouwens, als ik het gelijk al goed kon zou het toch ook geen leren zijn?

Inmiddels is het een half jaar later en ga ik hopelijk dit kwartaal 3 keer in de week sporten. Over de andere 2 sporten (paaldansen en tai chi) en mijn bevindingen daarbij later meer.

*Ik las laatst een interessant stuk van Leo Babauta over motivatie. Daarin noemt hij anticiperen als belangrijke manier om motivatie te krijgen en ook te houden voor iets dat je wil bereiken.

Geef een reactie

