Dankjewel zeggen

Standaard

Op mijn nachtkastje ligt een notitieboekje met een pen erbij. Elke avond schrijf ik daarin vijf dingen van de dag waar ik dankbaar voor ben. Dat varieert van ‘lekkere boswandeling in de zon gemaakt’ tot ‘nostalgische cup a soup met knapperbolletjes gegeten’. Het kunnen grote en kleine dingen zijn, abstracte concepten of gewoon personen waarvan ik blij ben dat ze bestaan. Het kunnen ook dingen in de dag zijn waar ik trots op ben, dankbaar dat ik het gedaan heb of juist dat ik er vanaf ben.

het boekje dat ik als gratitude journal gebruik

Door ’s avonds dat boekje erbij te pakken sta ik even stil bij de dag, hoe hij voelde voor mij, wat fijn (en minder fijn) was. Het is dus eigenlijk een soort schrijfmeditatie (bestaat dat?). Je maakt er jezelf ook bewust mee: ik merkte na een tijdje dat het me door de dag heen vaker ging opvallen hoe bijzonder sommige dingen zijn.

Natuurlijk zijn er ook dagen dat het helemaal niet lukt om vijf positieve dingen te bedenken. Toch vind ik ze uiteindelijk wel, zij het met de nodige moeite. En het is een persoonlijk boekje, dus ‘dat ik nu lekker mag gaan slapen’ is ook prima. Sommige avonden pak ik het boekje niet, per ongeluk of expres. Maar zolang het voor mij iets positiefs blijft is het goed. Ik heb wel eens ergens gelezen dat er een onderzoek naar gedaan is en dat mensen die dit doen er merkbaar gelukkiger van worden. Ik denk dat dat voor mij ook geldt.

»

  1. Ha Elise, wat tof dat je ook een blog hebt nu! Natuurlijk kom je in mijn RSS Feed. Trouwens, dit stukje hierboven herinnert me eraan..ik deed dat ooit ook, in een boekje naast m’n bed elke dag een paar dingen opschrijven van de dag. Is echt ontzettend goed om te doen, er blijven je dan zo veel meer kleine dingen bij… doen dus (thanks, ik ga ook weer beginnen, straks meteen een boekje ervoor fixen).

  2. Pingback: ’cause if you’re not happy here and now, you’ll never be « Suushi.nl

Geef een reactie

